Остання публікація

Нотатки з війни | "Місцевих війна загартувала"

Зображення
Сільською вулицею прямує немолода жінка. Поруч неї човгає хлопчина років восьми. Вочевидь, онук.

Про українську порцеляну, що вразила московського імператора


На Житомирщині протягом 200 років майстри виготовляли фарфор, який у кращі часи міг конкурувати з виробами китайських і саксонських митців

А чи знаєте ви, що кілька століть тому вишукана порцеляна могла коштувати цілого полку кавалеристів? Виявляється, саме таку ціну у 1717 році заплатив пруському королеві Фрідріху Вільгельму І курфюрст (князь) Саксонії Август Сильний. Він придбав у монарха півтори сотні китайських фарфорових ваз висотою близько 1 метра. Цікаво, що вже тоді при дворі курфюрста двоє дослідників винайшли власну, європейську, технологію виготовлення якісного фарфору. Згодом виробництво порцеляни опанували й українці. Їхня продукція була не гірша за саксонську.

Чималої слави у 19 столітті зажив Баранівський фарфоровий завод на Житомирщині – найстаріша на теренах України порцелянова мануфактура. Засноване в 1802 році, підприємство переживало часи розквіту й занепаду. Сервізами місцевих художників милувалися російські імператори і європейські естети. Сьогодні про фарфорове виробництво в Баранівці нагадують руїни збудованого вже за радянської доби заводу. А ще унікальний музей порцеляни.

Біла глина, брати Мезери і печатка імператора

Розташований він у будівлі гуртожитку колишнього підприємства. Кількість експонатів музею сягає 7400 одиниць. Це декорований візерунками різноманітний посуд, вази, амфори, скульптури тощо. Переважна їх більшість (95%) – продукція баранівських майстрів. Ручним розписом оздоблені 90% виробів. Краєзнавчий народний музей утримує місцева громада, а завідує ним Тамара Родигіна, яка вже 9 років доглядає за експонатами.

Будівля, в якій розташовується музей


- На початку екскурсії я зазвичай показую матеріал, з якого ми й наші пращури виготовляли фарфор, - говорить пані Тамара. – Основа сировини – біла глина, плюс - невеликі домішки інших речовин. Унаслідок тривалих і технологічно складних операцій майстри отримували білосніжну і надзвичайно пластичну масу. Різали її на шматочки, а потім на формувальних апаратах виготовляли продукцію. Художники її розписували.

Зразки мінералів, з яких  баранівські майстри виготовляли порцеляну (джерело)

Найдавніших зразків баранівської порцеляни в музеї небагато. Свого часу їх краєзнавцям подарували місцеві жителі. Приміром, є тут тарілка 1805 року випуску. Перш, ніж дивувати гостей витонченими роботами майстрів, Тамара Родигіна переповідає історію заснування в Баранівці фарфорової мануфактури. Колись, говорить вона, на березі річки Случ місцеві селяни випадково знайшли чималі поклади білої глини - каоліну. Саме з нього в давньому Китаї, а потім і в Європі виготовляли найтоншу і найміцнішу порцеляну.

Один із найдавніших експонатів музею (джерело)

У 1802 році підприємливі землевласники брати Франциск і Михайло Мезери придбали в Баранівці у інших магнатів Любомирських-Валевських за 50 злотих невеличкий шматок землі з будівлями. І побудували там фабрику. Вони зважили на зручне розташування глиняних кар’єрів, річки й лісу. Тобто, під рукою були сировина, вода й дрова, необхідні для виробництва. Вже в 1820-х роках Михайло Мезер демонстрував свої вази імператорові Олександру І у Санкт-Петербурзі. Цареві порцеляна дуже сподобалася, і в 1825 році він дозволив ставити на ній державну печатку. Це свідчило про високу якість баранівського фарфору. Вироби українських майстрів прикрашали також палаци європейських вельмож і не поступалися за якістю матеріалу і декором роботам саксонців.

Золоті медалі з Венеції

У 1829 році пан Мезер помер, а фабрику успадкували його сини і племінник. Розквіт мануфактури припав на 1850-і роки. Попитом найбільше користувалися чайний посуд, вази, бокали і десертні набори. Але за кілька десятиліть фабрика занепала. У 1884 році її придбала поміщиця Катерина Грохольська. Минуло ще 11 років, і новий власник підприємства, дипломат і бізнесмен Микола Петрович Грипарі, почав відроджувати порцелянову справу. Разом із декоративної продукцією він випускав також вогнетривку цеглу і каналізаційні труби.

Він механізував виробництво, запросив до себе іноземних майстрів, відправив синів на стажування до Франції в місто Лімож (осередок виготовлення тонкої порцеляни). І знов баранівський фарфор став упізнаваним не лише в Російській імперії, а й за кордоном – у Європі, США, Канаді. В 1910 році продукція заводу отримує золоті медалі на виставці у Венеції. За якістю баранівська порцеляна не поступається світовим зразкам.

Пожежа, яка сталася на підприємстві 1 січня 1914 року, знищила чималу кількість вартісного обладнання. Але не зупинила роботу заводу. Він успішно пережив Першу світову війну, однак не втримався в часи більшовицького перевороту і української революції 1917-1921 років. Родина пана Грипарі емігрувала за кордон, із собою він забрав усю накопичену на складах продукцію і навіть демонтував і вивіз заводське обладнання.



- У 2004 році представники родини Грипарі приїжджали до нас, - говорить Тамара Родигіна. - Вони розповідали про долю свого знаменитого пращура і його нащадків. Це заможні люди, які мешкають у Швейцарії, Франції, Греції і Єгипті. Та жоден із них не став продовжувачем справи Миколи Петровича. Вони показували фотографії колекції баранівського посуду початку 20 століття. Цей посуд у них і досі зберігається. Дуже гарна порцеляна. На жаль, у нашому музеї такої немає.

Подарунок Леніну і доба соцреалізму

За словами пані Тамари, в радянську добу підприємство поновило свою роботу й виготовляло різноманітну продукцію широкого вжитку. Траплялися й ексклюзивні речі, створені на замовлення або в якості подарунків.

Точна копія "Ленінського сервізу"

- У 1922 році робітники заводу вирішили зробити подарунок Леніну, - пані Тамара зупиняється біля однієї з вітрин. – Це чайний сервіз. Його оригінал у Москві, а тут на вітрині, копія. Справа в тому, що в таких випадках завод виготовляв декілька копій однієї роботи й кращі відбирав для подарунку. Та я б не сказала, що наші чашки й блюдця гірші за ті, що потрапили до Москви. Бачите, який тонкий фарфор і білизна чудова. Цей сервіз розписував відомий художник-кераміст Афанасьєв. Він ще працював при Миколі Грипарі.

Радянський стиль і радянська символіка переважали в роботах довоєнного періоду. Розквіт фарфорового виробництва в тогочасній Україні припав на 1970-1980-ті роки. В УРСР працювало 15 великих фарфорових підприємств. Нині їх маже не лишилося. У 2010 році вже оновлене фарфорове підприємство Баранівки зачинило свої двері робітникам. Відтоді воно не працює. Натомість музей порцеляни, створений у 1952 році, діє. Протягом року його відвідують сотні гостей. Це школярі, студенти, дорослі. Дехто приїздить сюди з далеких країн – Італії, Швеції, Америки, Китаю.



- Мене часто питають, чим фарфор Баранівки відрізняється від фарфору інших заводів? – продовжує Тамара Іванівна. - Скажу, що наше підприємство було не лише найдавнішим, але і найбільшим в Україні. До того ж ми виготовляли надзвичайно широкий асортимент продукції. Завдяки дотриманню технологій баранівський фарфор був безпечний. Я теж працювала на заводі, була керівником живописного цеху, а потім очолювала відділ збуту. І знаю, що в тому китайському посуду, який до нас завозили в 1990-х роках, була багато свинцю й інших шкідливих домішок. Наша глина – найбезпечніша.

На одній із полиць стоїть ваза з фотокерамічним портретом директора заводу Василя Хоменка. Він очолював підприємство з 1964 по 1988 рік. Його заслуга – модернізація виробничих ліній.



Є тут і амфора із зображенням Лесі Українки. Народилася поетеса в Новограді-Волинському, а на Житомирщину приїздила в пошуках натхнення. Гостювала на околиці Баранівки – в Жабрівці. Переповідають, що саме тут Леся Українка і почала створювати «Лісову пісню». Амфору виготовили до 120-річчя з дня народження поетеси. Автором розпису став художник Василь Костенко.


«Якби знайшовся меценат…»

- А ось ця ваза виготовлена в 1956 році до 20 з`їзду КПРС, - розповідає пані Тамара. – Її довезли до Москви, однак дорогою пошкодили й повернули назад. Наші майстри її склеїли, тож тепер вона прикрашає наш музей. Ваза заввишки 2 метри і складається з 3 частин, кожна містить свій малюнок. Приміром, нижня частина розписана сюжетами боротьби слов`ян із кочовиками. Спочатку я гадала, що це відтворення відомих картин, але з`ясувалося, що наші художники давали волю фантазії. Верхня частина вази присвячена перемозі СРСР у Другій Світовій війні.



Про загальну вартість експонатів музею пані Тамара уникає говорити. Відповідає лише, що кожна річ безцінна.

- Чи є робота, яка меня найбільше до душі? Так. Вона найдосконаліша за якістю і декоруванням. Це чайний сервіз, який має українську форму і малюнок – петриківський розпис, поєднаний із поліськими мотивами. Автор форми Микола Назаренко, а розписувала її Зоя Мосійчук. Сервіз вони виготовили в 1957 році. Загалом, у нас чимало виробів оздоблені петриківським розписом. Але цей мистецький витвір єдиний і повторити його дуже складно, - пояснює пані Тамара.



Наприкінці листопада в музеї доволі прохолодно. Тамара Іванівна визнає:

- Коли завод зупинився, музейні приміщення перестали регулярно опалювати. Та я сподіваюся, місцева влада вирішить це питання. Можливо, якби ми зберігали картини, котрі потребують відповідної температури, то й опалення нам швидше б відновили. Наш фарфор не потребує таких умов.



Пані Тамара говорить, що вдома вона й практично всі її земляки користуються посудом саме баранівського підприємства.

- Якби знайшовся меценат, котрий би зважився відродити тут виробництво порцеляни. Хоч ми й розуміємо, що треба починати ледь не з початку. Розбиті цехи, і фахівців уже немає таких… - мріє і водночас журиться завідувачка музею.


Будівля фарфорового заводу перетворюється на руїни

Олександр Шульга для tv-news.dp.ua

Музей порцеляни входить до туристичного маршруту Баранівської ОТГ. Його адреса: Житомирська обл., Баранівський р-н, м. Баранівка, вул. Соборна, 50, тел.: (04144) 4-24-65, (04144) 4-24-87.

Цікаві факти:

Порцеляна і фарфор – слова-синоніми. Перше походить з італійської мови, друге – арабської. Загалом це один із видів тонкої кераміки, білий матеріал. Для виготовлення якісної порцеляни використовують сорти білої глини. Порцеляну отримують завдяки обробці сировини високою температурою. Приміром, баранівский фарфор виготовляли у печах з температурою 1360-1380 градусів. У результаті обпалу він набуває білого кольору, стає непроникним для води, напівпрозорим і дзвінким.

Вважається, що вперше порцеляну виготовили майстри Китаю у 620 році. Європейці мають завдячувати появою якісної порцеляни німецьким винахідникам Еренфріду Вальтеру фон Чірнгаузу і Йоганну Фрідріху Бетгеру. Перший був філософом, оптиком і математиком, другий – алхіміком і фальшивомонетником. На початку 18 століття обидва мешкали при дворі саксонського володаря Августа, фактично були його полоненими. Тверду білу порцеляну вони отримали у 1708 році, а вже за 2 роки в саксонському місті Мейсон була заснована перша в Європі фарфорова мануфактура. Варто сказати, що європейці виготовляли порцеляну й раніше, але вона була м`яка і неякісна.

P.S.

Матеріал підготовлений за підсумками прес-туру «Інноваційні реформи для розвитку територій Житомирщини». Він проходив 28-29 листопада 2019 року в рамках проекту Харківського прес-клубу Media Hub Kharkiv за підтримки «Медійної програми в Україні». Програма фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), а виконує її міжнародна організація Internews.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як правильно клепати косу. Поради від сільського косаря з Чернігівщини (відео)

Меотида: краса, яку навпіл розірвала війна (відео)

"Істерик ні в кого немає". Як живуть кияни під обстрілами.