На Житомирщині протягом 200 років майстри виготовляли фарфор, який у кращі
часи міг конкурувати з виробами китайських і саксонських митців
А чи знаєте ви, що кілька століть тому вишукана порцеляна могла коштувати
цілого полку кавалеристів? Виявляється, саме таку ціну у 1717 році заплатив
пруському королеві Фрідріху Вільгельму І курфюрст (князь) Саксонії Август
Сильний. Він придбав у монарха півтори сотні китайських фарфорових ваз висотою близько
1 метра. Цікаво, що вже тоді при дворі курфюрста двоє дослідників винайшли
власну, європейську, технологію виготовлення якісного фарфору. Згодом виробництво
порцеляни опанували й українці. Їхня продукція була не гірша за саксонську.
Чималої слави у 19 столітті зажив Баранівський фарфоровий
завод на Житомирщині – найстаріша на теренах України порцелянова мануфактура.
Засноване в 1802 році, підприємство переживало часи розквіту й занепаду. Сервізами
місцевих художників милувалися російські імператори і європейські естети.
Сьогодні про фарфорове виробництво в Баранівці нагадують руїни збудованого вже
за радянської доби заводу. А ще унікальний музей порцеляни.
Біла глина, брати Мезери і печатка імператора
Розташований він у будівлі гуртожитку колишнього
підприємства. Кількість експонатів музею сягає 7400 одиниць. Це декорований
візерунками різноманітний посуд, вази, амфори, скульптури тощо. Переважна їх
більшість (95%) – продукція баранівських майстрів. Ручним розписом оздоблені
90% виробів. Краєзнавчий народний музей утримує місцева громада, а завідує ним
Тамара Родигіна, яка вже 9 років доглядає за експонатами.
|
Будівля, в якій розташовується музей |
- На початку екскурсії я зазвичай показую матеріал, з якого
ми й наші пращури виготовляли фарфор, - говорить пані Тамара. – Основа сировини
– біла глина, плюс - невеликі домішки інших речовин. Унаслідок тривалих і
технологічно складних операцій майстри отримували білосніжну і надзвичайно
пластичну масу. Різали її на шматочки, а потім на формувальних апаратах
виготовляли продукцію. Художники її розписували.
|
Зразки мінералів, з яких баранівські майстри виготовляли порцеляну (джерело) |
Найдавніших
зразків баранівської порцеляни в музеї небагато. Свого часу їх краєзнавцям подарували
місцеві жителі. Приміром, є тут тарілка 1805
року випуску. Перш, ніж дивувати гостей витонченими роботами
майстрів, Тамара Родигіна переповідає історію заснування в Баранівці фарфорової
мануфактури. Колись, говорить вона, на березі річки Случ місцеві
селяни
випадково знайшли чималі поклади білої глини - каоліну. Саме з нього в давньому
Китаї, а потім і в Європі виготовляли найтоншу і найміцнішу порцеляну.
|
Один із найдавніших експонатів музею (джерело) |
У 1802 році підприємливі землевласники брати Франциск і
Михайло Мезери придбали в Баранівці у інших магнатів Любомирських-Валевських за
50 злотих невеличкий шматок землі з будівлями. І побудували там фабрику. Вони
зважили на зручне розташування глиняних кар’єрів, річки й лісу. Тобто, під
рукою були сировина, вода й дрова, необхідні для виробництва. Вже в 1820-х
роках Михайло Мезер демонстрував свої вази імператорові Олександру І у
Санкт-Петербурзі. Цареві порцеляна дуже сподобалася, і в 1825 році він дозволив
ставити на ній державну печатку. Це свідчило про високу якість баранівського
фарфору. Вироби українських майстрів прикрашали також
палаци європейських вельмож і не поступалися за якістю матеріалу і декором
роботам саксонців.
Золоті медалі з Венеції
У 1829 році пан Мезер помер, а фабрику успадкували його
сини і племінник. Розквіт мануфактури припав на 1850-і роки. Попитом найбільше
користувалися чайний посуд, вази, бокали і десертні набори. Але за кілька
десятиліть фабрика занепала. У 1884 році її придбала поміщиця Катерина Грохольська.
Минуло ще 11 років, і новий власник підприємства, дипломат і бізнесмен Микола
Петрович Грипарі, почав відроджувати порцелянову справу. Разом із декоративної
продукцією він випускав також вогнетривку цеглу і каналізаційні труби.
Він механізував виробництво, запросив до себе іноземних
майстрів, відправив синів на стажування до Франції в місто Лімож (осередок
виготовлення тонкої порцеляни). І знов баранівський фарфор став упізнаваним не
лише в Російській імперії, а й за кордоном – у Європі, США, Канаді. В 1910 році
продукція заводу отримує золоті медалі на виставці у Венеції. За якістю
баранівська порцеляна не поступається світовим зразкам.
Пожежа, яка сталася на підприємстві 1 січня 1914 року,
знищила чималу кількість вартісного обладнання. Але не зупинила роботу заводу.
Він успішно пережив Першу світову війну, однак не втримався в часи
більшовицького перевороту і української революції 1917-1921 років. Родина пана
Грипарі емігрувала за кордон, із собою він забрав усю накопичену на складах
продукцію і навіть демонтував і вивіз заводське обладнання.
- У 2004 році представники родини Грипарі приїжджали до
нас, - говорить Тамара Родигіна. - Вони розповідали про долю свого знаменитого
пращура і його нащадків. Це заможні люди, які мешкають у Швейцарії, Франції, Греції
і Єгипті. Та жоден із них не став продовжувачем справи Миколи Петровича. Вони
показували фотографії колекції баранівського посуду початку 20 століття. Цей
посуд у них і досі зберігається. Дуже гарна порцеляна. На жаль, у нашому музеї
такої немає.
Подарунок Леніну і доба соцреалізму
За словами пані Тамари, в радянську добу підприємство
поновило свою роботу й виготовляло різноманітну продукцію широкого вжитку.
Траплялися й ексклюзивні речі, створені на замовлення або в якості подарунків.
|
Точна копія "Ленінського сервізу" |
- У 1922 році робітники заводу вирішили зробити подарунок
Леніну, - пані Тамара зупиняється біля однієї з вітрин. – Це чайний сервіз.
Його оригінал у Москві, а тут на вітрині, копія. Справа в тому, що в таких
випадках завод виготовляв декілька копій однієї роботи й кращі відбирав для
подарунку. Та я б не сказала, що наші чашки й блюдця гірші за ті, що потрапили
до Москви. Бачите, який тонкий фарфор і білизна чудова. Цей сервіз розписував
відомий художник-кераміст Афанасьєв. Він ще працював при Миколі Грипарі.
Радянський стиль і радянська символіка переважали в
роботах довоєнного періоду. Розквіт фарфорового виробництва в тогочасній Україні
припав на 1970-1980-ті роки. В УРСР працювало 15 великих фарфорових
підприємств. Нині їх маже не лишилося. У 2010 році вже оновлене фарфорове
підприємство Баранівки зачинило свої двері робітникам. Відтоді воно не працює.
Натомість музей порцеляни, створений у 1952 році, діє. Протягом року його
відвідують сотні гостей. Це школярі, студенти, дорослі. Дехто приїздить сюди з
далеких країн – Італії, Швеції, Америки, Китаю.
- Мене часто питають, чим фарфор Баранівки відрізняється
від фарфору інших заводів? – продовжує Тамара Іванівна. - Скажу, що наше підприємство
було не лише найдавнішим, але і найбільшим в Україні. До того ж ми виготовляли
надзвичайно широкий асортимент продукції. Завдяки дотриманню технологій
баранівський фарфор був безпечний. Я теж працювала на заводі, була керівником
живописного цеху, а потім очолювала відділ збуту. І знаю, що в тому китайському
посуду, який до нас завозили в 1990-х роках, була багато свинцю й інших шкідливих
домішок. Наша глина – найбезпечніша.
На одній із полиць стоїть ваза з фотокерамічним портретом
директора заводу Василя Хоменка. Він очолював підприємство з 1964 по 1988 рік.
Його заслуга – модернізація виробничих ліній.
Є тут і амфора із зображенням Лесі Українки. Народилася
поетеса в Новограді-Волинському, а на Житомирщину приїздила в пошуках
натхнення. Гостювала на околиці Баранівки – в Жабрівці. Переповідають, що саме
тут Леся Українка і почала створювати «Лісову пісню». Амфору виготовили до
120-річчя з дня народження поетеси. Автором розпису став художник Василь
Костенко.
«Якби
знайшовся меценат…»
- А ось ця ваза виготовлена в 1956 році до 20 з`їзду КПРС, - розповідає пані Тамара. – Її довезли до
Москви, однак дорогою пошкодили й повернули назад. Наші майстри її склеїли, тож
тепер вона прикрашає наш музей. Ваза заввишки 2 метри і складається з 3 частин,
кожна містить свій малюнок. Приміром, нижня частина розписана сюжетами боротьби
слов`ян із кочовиками. Спочатку я гадала, що це відтворення
відомих картин, але з`ясувалося, що наші художники давали волю фантазії. Верхня
частина вази присвячена перемозі СРСР у Другій Світовій війні.
Про загальну вартість експонатів музею пані Тамара уникає
говорити. Відповідає лише, що кожна річ безцінна.
- Чи є робота, яка меня найбільше до
душі? Так. Вона найдосконаліша за якістю і декоруванням. Це чайний сервіз, який
має українську форму і малюнок – петриківський розпис, поєднаний із поліськими
мотивами. Автор форми Микола Назаренко, а розписувала її Зоя Мосійчук. Сервіз
вони виготовили в 1957 році. Загалом, у нас чимало виробів оздоблені
петриківським розписом. Але цей мистецький витвір єдиний і повторити його дуже
складно, - пояснює пані Тамара.
Наприкінці листопада в музеї доволі прохолодно. Тамара
Іванівна визнає:
- Коли завод зупинився, музейні приміщення перестали
регулярно опалювати. Та я сподіваюся, місцева влада вирішить це питання. Можливо,
якби ми зберігали картини, котрі потребують відповідної температури, то й
опалення нам швидше б відновили. Наш фарфор не потребує таких умов.
Пані Тамара говорить, що вдома вона й практично всі її
земляки користуються посудом саме баранівського підприємства.
- Якби знайшовся меценат, котрий би зважився відродити тут
виробництво порцеляни. Хоч ми й розуміємо, що треба починати ледь не з початку.
Розбиті цехи, і фахівців уже немає таких… - мріє і водночас журиться
завідувачка музею.
|
Будівля фарфорового заводу перетворюється на руїни |
Музей порцеляни входить
до туристичного маршруту Баранівської ОТГ. Його
адреса:
Житомирська обл., Баранівський р-н, м. Баранівка, вул.
Соборна, 50, тел.: (04144) 4-24-65, (04144) 4-24-87.
Цікаві факти:
Порцеляна
і фарфор – слова-синоніми. Перше походить з італійської
мови, друге – арабської. Загалом це один із видів тонкої кераміки, білий
матеріал. Для виготовлення якісної порцеляни використовують сорти білої глини. Порцеляну
отримують завдяки обробці сировини високою температурою. Приміром, баранівский
фарфор виготовляли у печах з температурою 1360-1380 градусів. У результаті
обпалу він набуває білого кольору, стає непроникним для води, напівпрозорим і дзвінким.
Вважається, що вперше порцеляну виготовили майстри Китаю
у 620 році. Європейці мають
завдячувати появою якісної порцеляни німецьким винахідникам Еренфріду
Вальтеру
фон Чірнгаузу
і Йоганну
Фрідріху
Бетгеру. Перший був філософом, оптиком і математиком, другий – алхіміком
і фальшивомонетником. На початку 18 століття обидва мешкали при дворі саксонського володаря Августа, фактично
були його полоненими. Тверду білу порцеляну вони отримали у 1708 році, а вже за
2 роки в саксонському місті Мейсон була заснована перша в Європі фарфорова
мануфактура. Варто сказати, що європейці виготовляли порцеляну й раніше, але
вона була м`яка і неякісна.
P.S.
Матеріал підготовлений за підсумками прес-туру «Інноваційні реформи для розвитку територій Житомирщини». Він проходив 28-29 листопада 2019 року в рамках проекту Харківського прес-клубу Media Hub Kharkiv за підтримки «Медійної програми в Україні». Програма фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), а виконує її міжнародна організація Internews.
Коментарі
Дописати коментар